Pokud se vám někdo doma nabídne, že vám sníží účty za elektřinu nebo plyn, měli byste být obezřetní. Mnozí podomní prodejci energie často využívají agresivních taktik a mohou vás přesvědčit k podepsání smlouvy, aniž byste si uvědomili všechny důsledky.
Občanské sdružení dTest vydalo v zářijovém vydání svého časopisu souhrn praktických a věcných doporučení pro situace, kdy vám podomní prodejce u dveří zazvoní. Stejné zásady lze uplatnit při jakékoli telefonické nabídce a rovněž při zdánlivě kamarádské nabídce od někoho známých či příbuzných.
Co dělat, když zazvoní podomní prodejce
Autoři článku a manuálu, které vydalo sdružení dTest, mimo jiné doporučují:
Zkontrolujte totožnost podomního prodejce: Požádejte ho o identifikaci a ověřte, zda je opravdu zaměstnancem společnosti, kterou zastupuje.
Nespěchejte: Zaujala vás jeho nabídka? To je v pořádku. Podomní prodejce není synonymem pro podvodníka. Nechte si ale čas na rozmyšlenou. Nic zatím nepodepisujte a neslibujte. Nechte si čas na důkladné zvážení, poradu s rodinou a přáteli. V klidu si přečtěte text smlouvy.
Srovnávejte ceny: Porovnejte nabídku s cenami od jiných dodavatelů. Může se stát, že nabídka není tak výhodná, jak tvrdí prodejce.
Zvažte stornování: Máte právo odstoupit od podpisu smlouvy do 14 dnů od podpisu. Ujistěte se, co v tomto smyslu uvádí text smlouvy, nikoli, co tvrdí prodejce.
Pamatujte, že podomní prodejci mohou být velmi přesvědčiví, ale vy musíte chránit svá práva a zůstat obezřetní.
Podomní prodejce není podvodník, ale…
Naprostá většina podomních prodejců nejsou podvodníci, ale běžní zaměstnanci – třeba nějakého dodavatele energie. Platí zde, co i u jiných komerčních nabídek. Když prodejce haní konkurenci a jednostranně vychvaluje svůj produkt, je to marketingová strategie, nikoli nestranná vědecká analýza. Platí zde totéž, co u jakéhokoli jiného nákupu: Nespěchejte a sežeňte si více informací.