Street-paper Nový Prostor a jeho kolportéři

Jako street-papers nebo street newspapers (pouliční noviny) je označováno periodikum prodávané bezdomovci a jinými sociálně znevýhodněnými lidmi. Časopis kolportují na veřejných prostranstvích a při prodeji každého čísla časopisu získávají polovinu prodejní ceny.

Dvojice distributorů časopisu Nový Prostor na titulní stránce případové studie sdružení
Dvojice distributorů časopisu Nový Prostor na titulní stránce případové studie sdružení

Obsah jednotlivých čísel pouličních novin je zaměřen na různá sociální a ekologická témata, vzdělávání, neziskový sektor, komunitní iniciativy, alternativní kulturní žánry, festivaly apod. Jde o velmi netradiční obchodní model, přičemž se do netradiční pozice dostává i samotná kolportážní činnost.

Czech street-papers

Občanské sdružení Nový Prostor (registrované roku 1998) začalo svůj časopis PATRON mezi veřejností distribuovat v polovině prosince 1999. V roce 2001 byl název periodika změněn na Nový Prostor. Postupně vznikly pobočky v Ostravě, Brně, Plzni (2000), dále pak v Olomouci, Pardubicích, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Uherském Hradišti (2002).

Sdružení dává ve formě možnosti kolportáže časopisu možnost pracovat těm, kteří pracovat chtějí a mohou, ale jinde příležitost nenašli. Klient sdružení nedostává zadarmo jídlo, ošacení ani ubytování. Může však získat okamžitý příjem, který je ovšem závislý na jeho nasazení.

Kdo je tu kolportér–kamelot

Prodejcem časopisu Nový Prostor se může stát každý muž nebo žena, pokud se ocitli v tíživé sociální situaci a mají chuť a potřebu pracovat. Požadavkem je ovšem minimální věk ve výši 16 let. Pro zapojení do projektu není naopak překážkou zápis v trestním rejstříku či absence dokladů totožnosti. – Nové doklady si klient může opatřit během prvního měsíce zapojení do programu.

V roce 2007 měl časopis zhruba dvě stovky pravidelných prodejců. Dlouhodobě však bojuje i s černými distributory, kteří se snaží na různým místech bez patřičného povolení udat starší vydání časopisu a ponechat si pak celý zisk pouze pro sebe.

Při realizaci projektu se pracovníci Nového Prostoru, o. s., inspirovali anglickým projektem The Big Issue, který od začátku devadesátých let úspěšně funguje v Londýně. Na mezinárodním poli pečuje o úroveň těchto tiskovin asociace International Network of Street Papers.

Zdroj: Případová studie Nový Prostor, o. s. a webové stránky sdružení.


Související články